Heel toepasselijk start het Glossarium met het centrale en belangrijkste element van verzuimmanagement: aandacht. Eigenlijk moet ik aandacht daarom vet en in kapitalen spellen en met een uitroepteken erachter. AANDACHT! verdient AANDACHT!
Er wordt heel wat af gemopperd op de Wet verbetering Poortwachter. Vooral managers vinden de processtappen die hiermee samenhangen een bureaucratische hel. Persoonlijk vind ik dat er een aantal geniale aspecten in de uitwerking van deze wet zitten. Wat heeft de overheid handig aangepakt:
- de ondersteunende formulieren die managers vaak haten, zoals: de Probleemanalyse (PA), het Plan van Aanpak (PvA), de bijstellingen van het PvA, de Eerstejaarsevaluatie en de Eindevaluatie verankeren/formaliseren de noodzakelijke aandacht. Er is helemaal niets mis met het maken van afspraken, deze vervolgens vastleggen en regelmatig evalueren!
- reïntegratie wordt nu eindelijk geformuleerd als een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Alhoewel managers/werkgevers vaak het idee hebben dat ze aan een dood paard trekken, ligt er ook een duidelijke verantwoordelijkheid bij werknemers. Opvallend is dat ze (en dan heb ik het over de werknemers) daar zelden op worden aangesproken.
Op zoek naar informatie over de efficiëntie van interventies stuitte ik op het onderzoek ‘De toegevoegde waarde van Keerpunt’ uitgevoerd door APE.
Een paar conclusies uit dit onderzoek:
“Het rendement van Keerpunt-activiteiten is zeer gunstig: gemiddeld worden de gemaakte kosten drie-en-een-half maal terugverdiend door de besparing in verzuimduur.
Het hoogst is het rendement van enkele begeleiding door Keerpunt (casemanagement) zonder interventies in te kopen”.
Een mooie bevestiging van mijn overtuiging dat interventies over het algemeen efficiënt zijn, maar dat begeleiding (casemanagement) ofwel geformaliseerde aandacht hier nog eens met kop en schouders bovenuit steekt! De impact van deze aandacht is zelfs nog groter als deze vanuit de werkgever zelf wordt gegeven en niet vanuit een dienstverlener.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik voel de hippie in mij naar boven komen en sluit het eerste lemma dan ook met een positieve boodschap af: geef rijkelijk aandacht en blijf dat vooral ook bij lang verzuim doen.
Helemaal mee eens. In een training casemanager gaf ik de deelnemende directie en leidinggevenden onder dit motto allen een chocoladeletter A van aandacht. Zij waren bijzonder beledigd en de training is geannuleerd. Er valt nog veel te doen!
Tja Cor, er zijn nog steeds veel organisaties die liever naar de trukendoos grijpen, dan na te denken over het inbedden van aandacht. Er valt inderdaad nog veel te doen!